Turunduseta laevad Eesti lipu alla ei tule
05.07.2020
Avaldatud 05.07.2020 ajalehes Postimees, Turunduseta laevad Eesti lipu alla ei tule (postimees.ee)
Pandeemia lõi Eestile rahvusvahelises laevanduses võimaluse
Eesti tutvustamine ja turundamine rahvusvahelistel turgudel on ressursimahukas töö, mis eeldab selget eesmärgipüstitust, konkreetseid ja põhjendatud tegevusi ning ratsionaalselt läbimõeldud taktikalisi valikuid. Eelkõige eeldab see aga pikaajalise plaani järjekindlat elluviimist, mis on võimalik stabiilse poliitilise toetuse, tugeva meeskonna ja laia koostöövõrgustiku baasil. See kõik ei ole saavutatav vaid paari kampaania või ühe valimistsükli raames.
Piiratud võimalustega väikeriigi tungimine suurde laevandusärisse või mõnda muusse nišši, mis on eelnevate aastakümnete jooksul suurettevõtete vahel ära jagatud, on väga ambitsioonikas, aga siiski võimalik. Eesti suurim vara seejuures on merenduse valdkonna tippspetsialistid, kelle hulk ei ole väga suur, kuid kes on hea rahvusvahelise kogemuse ja avara mõtlemisega. Neid kaasates ja valdkonna potentsiaali tundes on ka majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumil võimalik palju ära teha, et Eesti suudaks end mereriigina üha enam kehtestada.
Pandeemia lõi ka laevandusäris kuigipalju kaardid ja senise turujaotuse segi, mistõttu uutel tegijatel on praegu rohkem võimalusi kui varem. Selleks tuleb mõista toimuvate muudatuste olemust ning leida uutes oludes toimivad ärimudelid, koostööpartnerid ja kliendid. Kindlasti on seejuures abi Eesti kogemustest infotehnoloogia alal, sest «tarkade laevade» teema on viimastel aastatel laevandusäri tippkohtumistel olnud nagunii kõneaineks. Kuid võidavad need, kes oskavad turule tuua konkreetsed töötavad lahendused ja neid asjatundliku müügitööga turustada. Üldsõnaline maineedendus ei veena enam kedagi. Nii poliitikas kui äris kehtib tõenduspõhine, otsekohene ja kalkuleeriv stiil.